الأحد، 30 يونيو 2013

أنا ...وأمي .... والمظاهرات

كعادة الكثير من الأمهات المصريات حبستني أمي ورفضت خروجي للمظاهرات النهاردة ،كنت حاة وكأني فار محبو في مصيدة مطبوق على نفسه من كل الجوانب حاولت اكدب الكدبة المشهورة بتاعة "هروح لواحدة صاحبتي " الا ان الكدبة دي اتهرشت وهي دي كانت حجة خروجي ايام مظاهرات الذكرى الاولى ل25 يناير -25 يناير 2012 - وعلى الرغم من ان الجو كا أشبه بكرنفال أر نازلة الميدان تحتفل ماكين اعلام وناس بترسم على وشوش الاطفال وناس بتتصور لكن أمي رفضت نزولي ونزلت من وراها

اذن الحجة دي باظت وأمي أبطلت عليا كل حججي وقال"ريحي روحك مافيش حد هينزل النهاردة":(

اقتب افكار من الأفلم العربي القديمة - وهي في وجهة نظري على الرغم من رومنسيتها الا انها السبب في افكار كتير ساذجة عندي وعند كتير من أبناء جيلي - ففكرت مثلا أحط لها حبوب منومة في الشاي وانزل وارجع وهي نايمة ...لكن دلوقتي مفيش حبوب منومة بتتباع من غير روشتة  

طب خلينا نعمل زي الكارتون انط من شباك الحمام وانزل في المنور ...احم احم ..انا مش رياضية للدرجة دي واحتمال اقع على ضهري وهلاقيها اول واحدة عند باب المنور !!!

خفف عني صديقي اسم وقالي"الثورة فرض كفايهالقادر يغنى عن الغير قادر وانتى معاكى عزرك" وان في شباب كتير مخرجوش لنفس السبب 

ولكن لماذا تصر الأمهات المصريات على اعتقال أولادهم وتفويت فرص مهمة عليهم بحجة "الخوف عليهم " وماذا ينتج هذا الخوف سوى اجيال مشوهة وكاذبة ومخادعة ، كفاية خوف بقى ..ابوس ايديكم "اطلقوا سراح أولادكم ..انتوا بطريقتكم دي هتبقوا اخطر عليهم من المخاطر اللي ممكن يقابلوها بره"

هناك تعليقان (2):

  1. ايوة انا عايزة اعرف ليه القهر ده لييييية
    كان نفسي بجد أنا كمان أنزل إمبارح لكن إحنا معاهم بقلبنا
    وعاجبني تشبيه الثورة بالفرض
    ربنا يقدر اللي فيه الخير :)

    سعيدة إني وصلت لحولياتك و إن شاء الله اتابعك دايماً

    ردحذف
  2. مش عارفة والله ليه قهر وخوف وقلق عمل زي الدبة اللي قتلت صاحبها من خوفها عليه !!

    انا اسعد بمرورك وتعليقك شكرا ليكي

    ردحذف