السبت، 19 أكتوبر 2013

مئة يوم من التدوين

بعتذر عن تاخر نشري للموضوع ده كان المفروض انزله الاسبوع اللي فات لكن نظرا لانشغالي ببعض الامور والعيد بقى وكل سنة وانتم طيبين 
المهم انا مش عارفة أبدأ منين بالظبط دماغي بتروح في اتجاهات كتير تعجزني عن البدء ، وبالنسبة لي مهم جدا اني اتكلم في الموضوع ده 
اخيرا لقيتها نقطة البداية لما وصلني ايميل بيدعوني للمشاركة في مشروع الحوليات وهنا حصلت معايا حاجة كنت بسمع عنها لكن مش مصدقها وهي قانون الجذب اللي بيقول ان اللي بتفكر فيه عادة بينجذب لك ، مع اني مش بصدق اوي دجل التنمية البشرية ، بس حصلت معايا لما وصلني الايميل كنت يدوب مركبة نت بقى لي كام يوم في الشقة الجديدة كان في بالي ساعتها اني عايزة ارجع اكتب -لاني كنت بكتب وبنشر ع الفيس القصص بتاعتي لاني بحب اوي احكي حكايات وكنت بدرس مسرح كمان  ، كان في وقت في حياتي لكن كعادة الاشياء الجميلة لازم تنتهي وبسرعة وانجزت انجاز مهم بالنسبة لي وشاركت في مهرجان النشر الجماعي اللي نظمه مركز التكعيبة وقصتي فازت واتنشرت وفرحت اوي 
بس للاسف اصبحت القصة دي حجر في طريقي فضلت حوالي بعدها بسنتين ونص كتاباتي حبيسة الادراج خوف من انها لا ترقى لمستوى قصتي المنشورة 
المهم قبل ما يبدأ مشروع الحوليات كنت بفكر اني عايزة ارجع اكتب تاني والتحق بورش كتابة وكده ،واذ بي بتفاجئ بالمشروع ، لانه فعلا زي ورشة كلنا بنكتب وبنتأثر ببعض ولبنى كل اسبوع بترمي لنا افكار ساعات كتير  ببقى مش عارفة هكتب ايه لحد لما ربنا بيرزقني بالافكار والكلمات "الكتابة رزق"
يمكن لشخص زي كسول موضوع الكتابة كل يوم ده تحدي مش بعرف اكسبه ههههههههههههههههه
قابلت ناس كتير حبيتها واتاثرت بيهم زي هبة عطية اللي انا بستنى كتاباتها وعملت سجال معها انا نفسي ماكنتش متوقعاه ، والحبوبة رحاب صلاح وخولة وشيرة عادل يمكن التلاتة دول اللي تيسر لي وقرأيته لهم اني حسيت فيهم بالتلقائية جدا ، وامتياز زعرب المثقفة اللي عن نفسي انا بحسدها وبسألها ااي بتقدري تقرأي الكم ده من الكتب وكمان في يوم قرأيتها لحد ما اتوجعت بجد ، واسماء خليفة اللي حسيت اني بعرفها لمرة جديدة في حياتي نظرا لاني بعرفها من قبل كده،وطارق مسلم انا بحس انه عبقري وذكي ولماح  واحيانا انتقادي ده واضح في كتاباته  ،ورشيد امديون استاذذذذذذذذذذذذ انا بحس اني ادام كاتب عملاق 
ويبقى اسلام عاطف صديقي العزيز وكاتب بحب كتاباته جدا يمكن بحسه بيشبه احسان عبد القدوس وبحب احترامه للمرأة وللحب هو مقلّ شوية بس حتى قليله ده جامد بجد وكمان مش هنسى له انه شجعني لما كنت في مرحلة الrestart 
يعني بالنسبة لي كشخص كثيب ومنطوي بقى عندي دائرة اجتماعية مش بطالة واتمنى انها تكبر وعايزة اقول كمان سامحوني لاني بقرأ لناس كتير لكن ساعات بكسل اعلق ههههههههههههه او ببقى مش عارفة اقول ايه 
وفي النهاية بقول شكرا للبنى على مشروع حوليات 

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق