كان في اميرة جميلة خطفها ساحر شرير علشان ينتقم من اهلها ،حبسها في برج بيحرسه
تنين شرس بيمّوت اي حد يفكر يقرب من البرج
وفضلت محبوسة سنة واتنين وتلاتة وعشرة ،ومافيش فارس جيه ينقذها ،في الوقت ده
كانت الحاجة الوحيدة اللي بتسليها انها تقصص القماش او الورق وتعمله عرايس تتخيل انهم
عايلتها واصحابها وتكلمهم ويتهيألها انهم بيردوا عليها ،وفي يوم كانت واقفة في شباكها في
البرج العالي شافت اتنين رجالة ماسكين ست عجوزة ونازلين فيها ضرب فضلت تزعق
علشان حد ينقذها لكن المنطقة كانت مهجورة ،راح الحرامية ربطوا الست في الشجرة
وسابوها....فكرت الاميرة فراحت ربطت كل الملايات اللي في البرج ببعض وشوية حبال
معاهم ربطتهم في قدم السرير بتاعها ورمتهم من شباكها ونزلت عليهم لحد لما خرجت من
البرج جريت ناحية الست العجوزة وفكتها.
شكرتها الست العجوزة جدا وقالت لها لو احتاجتي حاجة تعالي لي ،وقفت الاميرة كده
ولقيت روحها لاول مرة من فترة طويلة جدا حرة ..طب تعمل ايه وتروح فين؟
قررت تروح للست العجوزة اللي انقذتهايمكن تساعدها ،لما وصلت عندها لقيت استقبال
غير اللي كانت متخيله استقبلتها وهي مكشرة واتضايقت جدا لما عرفت انها جاية تقعد
معاها وحتى قدمت لها حتة جبة وعيش ناشف واعتبرت ان ده هو واجب الضيافة
بتاعها!!! ، باتت عندها الليلة دي ،وفي نص الليل كده خبط على الباب ضيف غريب ،قعد
مع الست العجوزة فترة طويلة،تاني يوم الست اتغيرت مع الاميرة تماما عملت لها فطار
حلو وقدمت لها هدوم جميلة وعلى العشا كانت مجهزة وليمة عظيمة،الاميرة اكلت
وماقدرتش تقاوم النوم ....لما بدأت تفوق لقيت روحها متكتفة بحبال كتير ادام حفرة كبيرة
....والرجل الغريب ده عمال يقرأ ويقول كلام غريب
سالت الاميرة وقالت:هو في ايه ؟انتوا ليه ربطوني كده؟
الرجل قال: ابشري يابنتي احنا هنجوزك الجني حارس الكنز
ردت الست وقالت: انتي هتوجعي دماغنا !!باختصار في كنز في بيتي والجني حارس
الكنز طلب عروسة جميلة له علشان يطلع لنا الكنز واحنا هنجوزك الجني على الله يقبل
بيك.
الاميرة فضلت تزعق وتصرخ لكن برده رموها في الحفرة ، فضلت خايفة وبتعيط ،
وبعدين شافت طرف فستان ادام عينيها ، "الله دي بنت "سالتها الاميرة انتي مين؟
البنت دي تبقى بنت ملك الجن محبوسة هنا علشان بتعصي اوامر والدها
ضحكت الجنية على الاميرة لما عرفت حكايتها وقالت لها:
انا مش بضحك عليكي ، انا بضحك عليهم ،علشان مافيش لا كنز ولا حاجة بس ده رجل
دجال ودي ست عجوزة ولئيمة وانا عندي فراغ علشان اسلي نفسي اتنكرت في هيئة جني
وفهمتهم ان في كنز هنا واني الحارس بتاعه وكل الحدوتة اللي حصلت دي...بس ماكنش في
بالي انهم هينفذوا طلباتي
الاميرة اتضايقت جدا وطلبت من الجنية انها تخرجها زي ما جبتها هنا،الجنية كانت لئيمة
وطلبت المقابل ، اتفقت مع الاميرة انها تخرجها وتروحها لاهلها والاميرة توصلها للحكيم
"امنار" اللي هو الوحيد اللي يقدر يحررها من لعنتها
اخدتها الجنية من غير كلام وفي غمضة عين لقيت روحها في بلدها ،كان بيتهيألها
انهاهتروح واول ما تقول انها الاميرة المفقودة الناس هتاخدها بالاحضان ...لكن بدل كده
لقيتهم بيجروا وراها وعايزين يقطعوا رقبتها
اتاري الشعب قام بثورة على والدها الملك علشان بعت الاف من اولاد المملكة ينقذوا الاميرة
وماتوا علشانها
راحت الجنيه اخدتها وخفيتها وطلعتها بره المدينة ، وبصت لها الجنية وقالت:
بقى هو ده اللي هتساعديني كنتي هتضيعي وتضيعيني لحد كده وكفاية كده انتي من طريق
وانا من طريق
وسابتها الجنية لوحدها غريبة في بلاد غريبة ،سندت ضهرها على جزع شجرة ونامت على
امل لما تصحى الصبح تلاقي الحال اتغير
اول ما غمضت عينيها اتنقلت لدنيا تانية كلها ابيض في ابيض والارض ساقعة جدا فضلت
ماشية لحد لما شافت فتحة في الارض فكرتها بالحفرة فخافت جدا
وسمعت صوت بيقول انه الفراغ وانه هيبلعها خافت اكتر وفضلت تجري ...ضحك وقال:
"مافيش فايدة ...انا محوطك في كل مكان وهبلعك يعني هبلعك"
صحيت مخضوضة من الحلم وقامت تجري من مكانها لحد لما وصلت لارض كان فيها
مجموعة من الغجر بيستريحوا علشان يكملوا رحلتهم ...كانوا بيغنوا ويرقصوا ويعملوا
حفلات في كل البلاد اللي بيروحوها والناس تتفرج عليهم
افتكرت زمان لما كانت بتقصص القماش والورق وتعملهم عراس وتتخيلهم بني آدمين
....ومن ساعتها بقيت من الغجر بتسافر معاهم وترقص عرايسها وتغني معاهم وتعمل
بيهم مسرحيات وبقى هو ده وطنها الحقيقي
وتوتة توتة فرغت الحدوتة
كان في اميرة جميلة خطفها ساحر شرير علشان ينتقم من اهلها ،حبسها في برج بيحرسه
تنين شرس بيمّوت اي حد يفكر يقرب من البرج
وفضلت محبوسة سنة واتنين وتلاتة وعشرة ،ومافيش فارس جيه ينقذها ،في الوقت ده
كانت الحاجة الوحيدة اللي بتسليها انها تقصص القماش او الورق وتعمله عرايس تتخيل انهم
عايلتها واصحابها وتكلمهم ويتهيألها انهم بيردوا عليها ،وفي يوم كانت واقفة في شباكها في
البرج العالي شافت اتنين رجالة ماسكين ست عجوزة ونازلين فيها ضرب فضلت تزعق
علشان حد ينقذها لكن المنطقة كانت مهجورة ،راح الحرامية ربطوا الست في الشجرة
وسابوها....فكرت الاميرة فراحت ربطت كل الملايات اللي في البرج ببعض وشوية حبال
معاهم ربطتهم في قدم السرير بتاعها ورمتهم من شباكها ونزلت عليهم لحد لما خرجت من
البرج جريت ناحية الست العجوزة وفكتها.
شكرتها الست العجوزة جدا وقالت لها لو احتاجتي حاجة تعالي لي ،وقفت الاميرة كده
ولقيت روحها لاول مرة من فترة طويلة جدا حرة ..طب تعمل ايه وتروح فين؟
قررت تروح للست العجوزة اللي انقذتهايمكن تساعدها ،لما وصلت عندها لقيت استقبال
غير اللي كانت متخيله استقبلتها وهي مكشرة واتضايقت جدا لما عرفت انها جاية تقعد
معاها وحتى قدمت لها حتة جبة وعيش ناشف واعتبرت ان ده هو واجب الضيافة
بتاعها!!! ، باتت عندها الليلة دي ،وفي نص الليل كده خبط على الباب ضيف غريب ،قعد
مع الست العجوزة فترة طويلة،تاني يوم الست اتغيرت مع الاميرة تماما عملت لها فطار
حلو وقدمت لها هدوم جميلة وعلى العشا كانت مجهزة وليمة عظيمة،الاميرة اكلت
وماقدرتش تقاوم النوم ....لما بدأت تفوق لقيت روحها متكتفة بحبال كتير ادام حفرة كبيرة
....والرجل الغريب ده عمال يقرأ ويقول كلام غريب
سالت الاميرة وقالت:هو في ايه ؟انتوا ليه ربطوني كده؟
الرجل قال: ابشري يابنتي احنا هنجوزك الجني حارس الكنز
ردت الست وقالت: انتي هتوجعي دماغنا !!باختصار في كنز في بيتي والجني حارس
الكنز طلب عروسة جميلة له علشان يطلع لنا الكنز واحنا هنجوزك الجني على الله يقبل
بيك.
الاميرة فضلت تزعق وتصرخ لكن برده رموها في الحفرة ، فضلت خايفة وبتعيط ،
وبعدين شافت طرف فستان ادام عينيها ، "الله دي بنت "سالتها الاميرة انتي مين؟
البنت دي تبقى بنت ملك الجن محبوسة هنا علشان بتعصي اوامر والدها
ضحكت الجنية على الاميرة لما عرفت حكايتها وقالت لها:
انا مش بضحك عليكي ، انا بضحك عليهم ،علشان مافيش لا كنز ولا حاجة بس ده رجل
دجال ودي ست عجوزة ولئيمة وانا عندي فراغ علشان اسلي نفسي اتنكرت في هيئة جني
وفهمتهم ان في كنز هنا واني الحارس بتاعه وكل الحدوتة اللي حصلت دي...بس ماكنش في
بالي انهم هينفذوا طلباتي
الاميرة اتضايقت جدا وطلبت من الجنية انها تخرجها زي ما جبتها هنا،الجنية كانت لئيمة
وطلبت المقابل ، اتفقت مع الاميرة انها تخرجها وتروحها لاهلها والاميرة توصلها للحكيم
"امنار" اللي هو الوحيد اللي يقدر يحررها من لعنتها
اخدتها الجنية من غير كلام وفي غمضة عين لقيت روحها في بلدها ،كان بيتهيألها
انهاهتروح واول ما تقول انها الاميرة المفقودة الناس هتاخدها بالاحضان ...لكن بدل كده
لقيتهم بيجروا وراها وعايزين يقطعوا رقبتها
اتاري الشعب قام بثورة على والدها الملك علشان بعت الاف من اولاد المملكة ينقذوا الاميرة
وماتوا علشانها
راحت الجنيه اخدتها وخفيتها وطلعتها بره المدينة ، وبصت لها الجنية وقالت:
بقى هو ده اللي هتساعديني كنتي هتضيعي وتضيعيني لحد كده وكفاية كده انتي من طريق
وانا من طريق
وسابتها الجنية لوحدها غريبة في بلاد غريبة ،سندت ضهرها على جزع شجرة ونامت على
امل لما تصحى الصبح تلاقي الحال اتغير
اول ما غمضت عينيها اتنقلت لدنيا تانية كلها ابيض في ابيض والارض ساقعة جدا فضلت
ماشية لحد لما شافت فتحة في الارض فكرتها بالحفرة فخافت جدا
وسمعت صوت بيقول انه الفراغ وانه هيبلعها خافت اكتر وفضلت تجري ...ضحك وقال:
"مافيش فايدة ...انا محوطك في كل مكان وهبلعك يعني هبلعك"
صحيت مخضوضة من الحلم وقامت تجري من مكانها لحد لما وصلت لارض كان فيها
مجموعة من الغجر بيستريحوا علشان يكملوا رحلتهم ...كانوا بيغنوا ويرقصوا ويعملوا
حفلات في كل البلاد اللي بيروحوها والناس تتفرج عليهم
افتكرت زمان لما كانت بتقصص القماش والورق وتعملهم عراس وتتخيلهم بني آدمين
....ومن ساعتها بقيت من الغجر بتسافر معاهم وترقص عرايسها وتغني معاهم وتعمل
بيهم مسرحيات وبقى هو ده وطنها الحقيقي
وتوتة توتة فرغت الحدوتة
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق